Column Kunst


‘IJslandse Impressie’ van Conny Kim Pols. Aanschaf Kunstcommissie 1998. Groot formaat tekening, ingelijst achter glas, zwart houten lijst. In de hal bij de hoofingang.

Zonder de titel te lezen voel ik het landschap. Ik zie een romantisch fantasielandschap zonder kleur. Toch kost het me geen enkele moeite om me het groen en de okers van de aarde voor te stellen. De woeste gekromde arceerbewegingen van het krijt leveren de schakeringen tussen zwart en de lichtste grijstinten. Dit voelt als een overwoekering van heesters die op schrale grond staan. Of zou het gestolde lava zijn, wat goed mogelijk is als ik de titel ‘IJslandse Impressie’ lees.

Ik kijk graag naar de tekening elke keer dat ik het ziekenhuis binnenkom. Dat grootse woeste landschap geeft een uitweg aan, de natuur, buiten, op het moment dat ik juist binnenkom. Stel dat ik ziek zou zijn en om een of andere manier in het ziekenhuis behandeld zou moeten worden. Zou ik dan denken aan buiten, aan de landschappen die ik heb gezien? Denken aan de lucht die ik heb opgesnoven van aarde, water en lucht? Het lijkt dat het fantasielandschap van Conny Kim Pols juist die elementen in zich heeft opgezogen. Zou dat de aantrekkingskracht zijn die de tekening op mij heeft?

Als mens wil je graag dwalen, liefst verdwalen als het mezelf betreft, en tijdloos zijn. Iets in deze tekening heeft die dimensie. Er is geen tijd, er is geen locatie, er is geen datering en geen kleur. Goed, we weten dat het een impressie is van IJsland. Op de een of andere manier schuiven alle beelden of inbeeldingen die we van IJsland hebben over de tekening heen en kleuren we die in met wat we weten. Zien heeft in grote mate te maken met wat we weten. Alles bijeengenomen en over elkaar gelegd in ons hoofd krijgt de tekening van Conny Kim Pols zijn verhaal en loont het om in de entreehal even stil te staan en te verdwalen in de lijnen van het landschap. Sta jezelf toe om erin mee te gaan, loop dichter naar de tekening tot je neus het glas bijna raakt. Lees lijn voor lijn en verdwaal.

Bea de Visser
Kunstadviseur